SN61 do Dobrej. W latach gdy z Redlicy mogliśmy dojechać do Szczecina a dokładnie do stacji Szczecin-Turzyn przez Stobno i Szczecin Gumieńce przez naszą miejscowość przejeżdżał wagon silnikowy SN61.

Do naszej redakcji zgłosił się wielki miłośnik kolei z bardzo ciekawymi materiałami dotyczącymi kolei kursującej do Dobrej. Przedstawił nam między innymi „Służbowy Rozkład Pociągów Pasażerskich” z roku 1966! W zeszycie VIII-1 możemy znaleźć wiele ciekawych informacji, które były przeznaczone tylko dla pracowników Polskich Kolei Państwowych.

Z wspomnianego wyżej Rozkładu Jazdy dowiadujemy się nie tylko tak oczywiste rzeczy jak godziny odjazdu i przyjazdu składów ale również z jaką prędkością poruszały się pociągi, ale przede wszystkim jakim taborem były obsługiwane. Na torach do Dobrej jeździł między innym wagon silnikowy SN61 konstrukcji węgierskiej wyprodukowane dla PKP w liczbie 250 sztuk, w latach 1960-1975, w zakładach Ganz-MÁVAG.

Spalinowe wagony silnikowe typu SN61 kierowano głównie do obsługi pociągów podmiejskich i szybkich ekspresów. W latach 70. wagony SN61 obsługiwały między innymi połączenia z Warszawy do Zakopanego „Tatry”. Wraz ze wzrostem elektryfikacji linii kolejowych w Polsce wagony serii SN61 były przeznaczane do obsługi linii lokalnych czyli takich jak linia Szczecin-Główny – Dobra. Ostatecznie wagony SN61 wycofano z eksploatacji na początku lat 90. XX wieku.

Dane techniczne Sn61

Lata budowy 1960 – 1975
Układ osi B’2′
Liczba miejsc siedzących 48+5
Liczba miejsc ogółem 111
Masa służbowa 57,8 t
Długość całkowita 24 215 mm
Szerokość 2960 mm
Wysokość 4120 mm
Średnica kół 940 mm
Liczba i moc silników 1 x 368 kW (500 KM)
Typ silników trakcyjnych Ganz-Jendrassik
Rodzaj przekładni mechaniczna
Prędkość konstrukcyjna 108 km/h

Dawid Klich | 12.08.2015, 00:27 | Historia