Most Kłodny (Baumbrücke). Historia Mostu Kłodnego (Baumbrücke) zaczyna się już w średniowieczu a dokładnie na początku wieku XIV gdzie po raz pierwszy jest wzmiankowany.

Powstał z przedłużenia pomostu portowego, by obsługiwał Rzeźnię Miejską znajdującą się na Łasztowi (Lastadie).

W swoich początkach Most Kłodny był bardzo wąski. Wąski do tego stopnia, że nie mieściły się wozy. Posiadał jednak osobliwą cechę, mianowicie zawijające do portu statki mogły wpływać tylko przez środkową część mostu, która była zabezpieczona kłodą (baum). Kłodę zabezpieczającą przeprawę odsuwano po uiszczeniu odpowiednich opłat i ceł.

Kolejnym etapem Mostu Kłodnego (Baumbrücke) były lata 1730-1731 wtedy to most poszerzono by umożliwić przejazd na Łasztownię (Lastadie) wozów konnych. W celu lepszego dostępu do portu dodano zwodzone przęsło w środkowej części mostu. Most Kłodny (Baumbrücke) w roku 1873 został poddany generalnemu remontowi jednak aż do jego przebudowy, która trwała w latach 1907-1909 był drewniany.

Przełom nastąpił w 1907 roku gdy most przebudowano lub wręcz zbudowano na nowo. Nowy Most Kłodny (Baumbrücke) został zaprojektowany przez architekta, któremu Szczecin zawdzięcza bardzo wiele czyli Wilhelm Meyer-Schwartau. W. Meyer-Schwartau zaprojektował most, który stał się perełką Szczecina. Most Kłodny uzyskał dwie ozdobione wieże z bloków kamiennych. Ponadto most poszerzono tak by swobodnie mogli się poruszać piesi, dla których zbudowano wygodne chodniki, samochody i tramwaje dla, których zbudowano tory tramwajowe (linia tramwajowa nr 5). Most Kłodny (Baumbrücke) funkcjonował do wiosny 1945 gdy został wysadzony przez wycofujące się jednostki niemieckie. Niestety władze polskie nie zdecydowały się na jego odbudowę. Dziś temat Mostu Kłodnego wraca, są bowiem plany jego odbudowy.

Źródło fotografii: fotopolska.eu

Dawid Klich | 31.05.2015, 10:45 | Historia