Hermann Haken ojciec pięknego Szczecina. W Szczecinie dużo się mówi o tożsamości Szczecina, dokładniej o Tożsamości Polskiego Szczecina. Często zapominając o niemieckiej historii miasta.

Zapominamy o tych co to miasto budowali. Miasta z pięknymi alejami, parkami, cmentarzami oraz przepiękną architekturą. Jednym z tych, którym Szczecin dużo zawdzięcza jest Hermann Haken. Kim był ten, który stworzył to piękne i nowoczesne miasto.

Hermann Haken urodził się 3 maja 1828 w Koszalinie, zmarł w Szczecinie 16 lipca 1916. Był niemieckim prawnikiem i politykiem, Nadburmistrzem Szczecina aż 29 lat. Podczas swojej kadencji, rozwinął stolicę Prowincji Pomorze (Prowinz Pommern) do rangi nowoczesnego miasta i jednego z głównych miast przemysłowych oraz portowych w regionie Morza Bałtyckiego.

Zanim zaczął pełnić funkcję Nadburmistrza Szczecina studiował prawo Greifswaldzie i Berlinie. W 1847 roku został członkiem Korpusu Pomorza w Greifswaldzie. W 1867 obejmuje funkcję Burmistrza Kołobrzegu, pełnił ją do 1877. W latach 1873-1878 był członkiem Pruskiej Izby Reprezentantów z ramienia Narodowej Partii Liberalnej.

1878 Hermann Haken obejmuje urząd Nadburmistrza Szczecina. Właśnie za jego kadencji Szczecin przeistacza się w nowoczesną metropolię. Port zostaje rozbudowany i staje w się jednym z wiodących na Bałtyku. Po rozebraniu Fortu Wilhelma, na zachód od Starego Miasta w latach 1882-1910 wybudowano nową dzielnicę. Do istniejących placów Grüne Paradeplatz (al. Niepodległości) i Königsplatz (plac Żołnierza Polskiego) nowe założenie mieszkalne. Dzielnice mieszkalne przy ulicach Małopolskiej i Wielkopolskiej nawiązują do kształtu rozebranego Fortu Wilhelma. Za jego kadencji powstaje w miejscu Fortu Leopolda monumentalne założenie tarasowe Hakenterrasse (Wały Chrobrego) wybudowane w latach 1900-1914. Jedno z naszych najpiękniejszych miejsc czyli Cmentarz Centralny również jest zasługą Hermanna Hakena.

Hermann Haken został uhonorowany za życia tytułem honorowego obywatela miasta Kołobrzegu i Szczecina.

Dawid Klich | 12.08.2015, 23:30 | Historia