Opadł już wyborczy szał. Teraz czas na pracę. Na wytężoną pracę w nowej Radzie Gminy. Nie tylko w nowym powiększonym składzie. Powstaną komisje. Również mieszkańcy zyskują nowe narzędzie, które pozwoli decydować. Zmiany również obejmą Wójta Gminy
Nowa Rada Gminy

22 listopada 2018 o godzinie 10 w w Gminnym Centrum Kultury i Bibliotek w Dobrej przy ul. Granicznej 31 (Klub w Dobrej) rozpocznie się I Sesja Rady Gminy Dobra. Na sesji odbędzie się oficjalne ślubowanie radnych Gminy Dobra, wśród których jest kilku nowych. Od tego roku Rada Gminy Dobra będzie procedować w powiększonym gronie 21 radnych. Do rady weszło 11 Radnych KWW Teresa Dery, 6 radnych z KWW Magdaleny Zagrodzkiej i 4 KWW Lokalni.
Skład Rady przedstawia się następująco:

KWW Teresy Dery
CHOMIUK Monika, CIERPICA Sylwia Monika, CZARNOTA Tomasz Edward, GROCHOT Karol, GRUSZCZYŃSKA Władysława, MARKS Katarzyna, MILUCH Bartłomiej Łukasz, PIZZI Maria, SOBIERAJSKI Marcin Seweryn, SROMEK Halina, STACHOWICZ Jerzy

KWW Magdaleny Zagrodzkiej
CIURZYŃSKA Katarzyna Jadwiga, DUZIAK Monika Agnieszka, MACIEJEWSKI Mateusz Roman, MALINOWSKI Paweł, ZAGRODZKA Magdalena, ZARZYCKI Janusz

KWW Lokalni
CZUBARA Tomasz. LINDNER Mariusz Antoni, GŁOWACKA Ewa Krystyna, ŻYWICA Grzegorz Wojciech

Inicjatywa uchwałodawcza

Teraz również mieszkańcy również będą mogli wznosić uchwały pod obrady Rady Gminy Co to oznacza? To, że w myśl Art. 41a. Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym grupa mieszkańców, którza zbierze określoną liczbę głosów będzie mogła wystąpić z obywatelską inicjatywą uchwałodawczą. W przypadku naszej gminy wystarczy zebranych 300 podpisów, ponadto Komitet inicjatywy uchwałodawczej ma prawo wskazywać osoby uprawnione do reprezentowania komitetu podczas prac rady gminy. Natomiast Rada gminy określi w drodze uchwały: szczegółowe zasady wnoszenia inicjatyw obywatelskich, zasady tworzenia komitetów inicjatyw uchwałodawczych, zasady promocji obywatelskich inicjatyw uchwałodawczych, formalne wymogi.

Art. 41a. Obywatelska inicjatywa uchwałodawcza, Ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym

1. Grupa mieszkańców gminy, posiadających czynne prawa wyborcze do organu stanowiącego, może wystąpić z obywatelską inicjatywą uchwałodawczą.

2. Grupa mieszkańców, o której mowa w ust. 1, musi liczyć:
1) w gminie do 5 000 mieszkańców – co najmniej 100 osób;
2) w gminie do 20 000 mieszkańców – co najmniej 200 osób;
3) w gminie powyżej 20 000 mieszkańców – co najmniej 300 osób.

3. Projekt uchwały zgłoszony w ramach obywatelskiej inicjatywy uchwałodawczej staje się przedmiotem obrad rady gminy na najbliższej sesji po złożeniu projektu, jednak nie później niż po upływie 3 miesięcy od dnia złożenia projektu.

4. Komitet inicjatywy uchwałodawczej ma prawo wskazywać osoby uprawnione do reprezentowania komitetu podczas prac rady gminy.

5. Rada gminy określi w drodze uchwały: szczegółowe zasady wnoszenia inicjatyw obywatelskich, zasady tworzenia komitetów inicjatyw uchwałodawczych, zasady promocji obywatelskich inicjatyw uchwałodawczych, formalne wymogi, jakim muszą odpowiadać składane projekty, z zastrzeżeniem przepisów niniejszej ustawy.

Komisja skarg, wniosków i petycji

Powstanie również nowa komisja. Czym się będzie zajmować? W skrócie rzecz ujmując będzie się zajmować rozpatrywaniem skarg mieszkańców na działania wójta i jednostek gminnych. Będzie również zajmować się składanym przez mieszkańców petycjami. W skład komisji wejdą przedstawiciele wszystkich komitetów wyborczych.

Art. 18b. Komisja skarg, wniosków i petycji, Ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym

1. Rada gminy rozpatruje skargi na działania wójta i gminnych jednostek organizacyjnych; wnioski oraz petycje składane przez obywateli; w tym celu powołuje komisję skarg, wniosków i petycji.

2. W skład komisji skarg, wniosków i petycji wchodzą radni, w tym przedstawiciele wszystkich klubów, z wyjątkiem radnych pełniących funkcje, o których mowa w art. 19 przewodniczący i wiceprzewodniczący – tryb powoływania i zadania ust. 1.

3. Zasady i tryb działania komisji skarg, wniosków i petycji określa statut gminy.

Raport o stanie gminy

Wójt Gminy co roku do końca maja będzie musiał przedstawić raport o stanie Gminy. Co znajdzie się w raporcie? Wójt Gminy będzie zobligowany przedstawić podsumowanie swojej działalności w roku poprzednim, w szczególności realizację polityk, programów i strategii, uchwał rady gminy i budżetu obywatelskiego. Głos w dyskusji będą mogli zabrać również zwykli mieszkańcy gminy w tym celu komitet mieszkańców będzie musiał złożyć pisemne zgłoszenie poparte w przypadku Gminy Dobra co najmniej 50 podpisami. Zgłoszenie należy złożyć najpóźniej w dniu poprzedzającym dzień, na który zwołana została sesja, podczas której ma być przedstawiany raport o stanie gminy. Ustawodawca ustalił liczbę mieszkańców mogących zabrać głos w debacie. Liczba ta wynosi 15, chyba że rada postanowi o zwiększeniu tej liczby.

Art. 28aa. Raport o stanie gminy, Ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym

1. Wójt co roku do dnia 31 maja przedstawia radzie gminy raport o stanie gminy.

2. Raport obejmuje podsumowanie działalności wójta w roku poprzednim, w szczególności realizację polityk, programów i strategii, uchwał rady gminy i budżetu obywatelskiego.

3. Rada gminy może określić w drodze uchwały szczegółowe wymogi dotyczące raportu.

4. Rada gminy rozpatruje raport, o którym mowa w ust. 1, podczas sesji, na której podejmowana jest uchwała rady gminy w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium wójtowi. Raport rozpatrywany jest w pierwszej kolejności. Nad przedstawionym raportem o stanie gminy przeprowadza się debatę.

5. W debacie nad raportem o stanie gminy radni zabierają głos bez ograniczeń czasowych.

6. W debacie nad raportem o stanie gminy mieszkańcy gminy mogą zabierać głos.

7. Mieszkaniec, który chciałby zabrać głos w trybie określonym w ust. 6, składa do przewodniczącego rady pisemne zgłoszenie, poparte podpisami:
1) w gminie do 20 000 mieszkańców – co najmniej 20 osób;
2) w gminie powyżej 20 000 mieszkańców – co najmniej 50 osób.

8. Zgłoszenie składa się najpóźniej w dniu poprzedzającym dzień, na który zwołana została sesja, podczas której ma być przedstawiany raport o stanie gminy. Mieszkańcy są dopuszczani do głosu według kolejności otrzymania przez przewodniczącego rady zgłoszenia. Liczba mieszkańców mogących zabrać głos w debacie wynosi 15, chyba że rada postanowi o zwiększeniu tej liczby.

9. Po zakończeniu debaty nad raportem o stanie gminy rada gminy przeprowadza głosowanie nad udzieleniem wójtowi wotum zaufania. Uchwałę o udzieleniu wójtowi wotum zaufania rada gminy podejmuje bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady gminy. Niepodjęcie uchwały o udzieleniu wójtowi wotum zaufania jest równoznaczne z podjęciem uchwały o nieudzieleniu wójtowi wotum zaufania.

10. W przypadku nieudzielenia wójtowi wotum zaufania w dwóch kolejnych latach rada gminy może podjąć uchwałę o przeprowadzeniu referendum w sprawie odwołania wójta. Przepisy art. 28a uchwała w sprawie absolutorium dla wójta ust. 3 i 5 stosuje się odpowiednio.

Zmiany te dają bardzo mocne narzędzia w ręce mieszkańców, pozwalające nie tylko kontrolować władze gminne poprzez udział w dyskusji nad stanem gminy, będą również mieć wpływ na uchwały podejmowane przez Radę Gminy. Daje to duże możliwości na rozwój nie tylko swojej małej miejscowości, ale również na rozwój gminy w, której żyje.

Korzystajmy nie tylko z możliwości uchwałodawczych. Korzystajmy przede wszystkim z narzędzi kontrolnych, zaufanie zaufaniem, należy jednak kontrolować każdą władzę na każdym szczeblu, nie patrząc kto w danym momencie jest u steru władzy. Każda władza dysponuje naszymi pieniędzmi, które mogą nieść pokusę.

Dawid Klich | 16.11.2018, 19:25 | Wybory