Przedwojenna komunikacja tramwajowa Szczecina

Podziel się:
Historia komunikacji tramwajowej w Szczecinie zaczyna się w roku 1879 gdy powstaje pierwszy przewoźnik miejski – Stettiner Strassen Eisenbahn Gesellschaft.

W tym samym roku towarzystwo komunikacyjne uruchomiło pierwszą linię tramwajową. Była to linia tramwaju konnego. Pierwsze tramwaje wyjeżdżały z zajezdni znajdującej się u zbiegu ulic Piotra Skargi oraz Wojska Polskiego. Do dzisiaj wprawne oko może wypatrzyć tory przecinające chodnik.

Pierwsze linie dojeżdżały do ówczesnych przedmieść miasta tj. Łękna (Westend) okolice Placu Gałczyńskiego, Niebuszewa (Zabelsdorf) ulica Niemcewicza oraz Golęcina (Frauendorf). Tramwaje kursowały co 12 minut. Każda linia posiadała osobny kolor. Do roku 1889 wybudowano zasadniczą część infrastruktury tramwajowej. Początkowo tabor liczył 16 wagonów. Każdy wagon mógł pomieścić 26 pasażerów. Liczba wagonów wzrosła w roku 1896 do 39. Linie obsługiwało 198 koni.

Pierwsza trakcja elektryczna została wybudowana w roku 1898. Sukcesywnie również powiększano długość linii tramwajowych w roku 1914 sięgnęła 37,6 km., by w 1939 osiągnąć 50,3 km. Po Szczecinie kursowało wtedy 8 linii tramwajowych. Znaczącą zmianą, którą wprowadzono po I Wojnie Światowej było oznaczenie cyfrowe. Nie zrezygnowano z rozbudowy linii tramwajowych, czego efektem było wybudowanie linii prowadzącej na prawy brzeg Odry tj. na lotnisko w Dąbiu (Flughafen). Linia ta powstała w 1927.

II Wojna Światowa brutalnie obeszła się komunikacją tramwajową. Została zniszczona w 45% (sieć trakcyjna w 75%, tabor 50%). Ocalała tylko jedna zajezdnia. Zajezdnia na Niemierzynie (Nemitz)

Wykaz linii Stettiner Strassen Eisenbahn Gesellschaft
Źródło: http://maps.mapywig.org/m/City_plans/Central_Europe/Linien_der_Stettiner_Strassenbahn.jpg
Kliknij aby powiększyć

Źródło fotografii: fotopolska.eu

Autor

Dawid Klich

Mąż Ani, ojciec Jasia. Zafascynowany historią Pomorza

Przeczytaj także

PowiązanePolecane
Dolina Siedmiu Młynów
Historia

Dolina Siedmiu Młynów

Dolina Siedmiu Młynów znajduje się w Parku Leśnym Arkońskim nad maleńką rzeczką Osówka. Już w średniowieczu wykorzystywano bystry prąd Osówki...
Czytaj dalej
Wielkie Miasto Szczecin – Großstadt Stettin
Historia

Wielkie Miasto Szczecin – Großstadt Stettin

Wielki Szczecin powstał 15.10.1939 na mocy uchwały Rządu Rzeszy Niemieckiej w skład miasta, weszły gminy z Powiatu Randow (Landkreis Randow),...
Czytaj dalej
Gmina Dobra z roku 1949
Historia

Gmina Dobra z roku 1949

Jeden z naszych czytelników dotarł do mapy z roku 1949. W czym ta mapa jest szczególna? Jest to pierwsza mapa,...
Czytaj dalej
Cmentarz Centralny (Hauptfriedhof)
Historia

Cmentarz Centralny (Hauptfriedhof)

Powstał w miejsce likwidowanych cmentarzy. Został ulokowany w dzielnicy Gumieńce w latach 1920-1925 według projektu Wilhelma Meyera-Schwartaua, a ostateczny kształt...
Czytaj dalej
Pęzino
Aktywnie

Pęzino

Pęzino (Pansin) wieś położona w Gminie Stargard Szczeciński 13 km od Stargardu natomiast od Szczecina tylko ok. 40 km. Wieś...
Czytaj dalej
Opowieści galicyjskie, Andrzej Stasiuk
Polecamy

Opowieści galicyjskie, Andrzej Stasiuk

Opowieści galicyjskie, Andrzej Stasiuk. Balladowa opowieść o Galicji, jej mieszkańcach i duchach. Na podstawie „Opowieści...” powstał film fabularny w reżyserii...
Czytaj dalej