Ostatni pociąg Randower Kleinbahn. Od lat nurtuje mnie pytanie kiedy pojechał ostatni pociąg Randower Kleinbahn?

Stacją początkową było ówczesne Stöven (dzisiejsze Stobno) kursował do Stolzenburger Glashütte. uroczyste otwarcie nastąpiło na dworcu w Stolzenburger Glashütte przez Nadprezydenta Prowincji Pomorze (Oberpräsidenten der Provinz Pommern) Viktora Roberta von Puttkamera 11.05.1897. W pierwszych latach funkcjonowania Randower Kleinbahn była koleją wąskotorową. Przełom nastąpił w 1905 gdy rozpoczęto rozbudowę Randower Kleinbahn do Neuwarp (Nowe Warpno). W efekcie czego Randower Kleinbahn staje się koleją normalnotorową. Po roku, dokładnie 10.10.1906 na dworcu w Neuwarp następuje uroczyste otwarcie całego odcinka Randower Kleinbahn.

Randower Kleinbahn w tym kształcie kursuje przez 39 lat. Przyczyniając się do rozwoju gospodarczego nie tylko Neuwarp (Nowe Warpno) ale m.in cegielni w Nasseheide (Rzędziny). Randower Kleinbahn przetrwała zawieruchę wojenną w nienaruszonym stanie. Ostatni pociąg Randower Kleinbahn będącej jeszcze pod zarządem Pommersche Landesbahnen kursował do kwietnia 1945. Powodem wstrzymania działalności były szybkie postępy Armii Czerwonej na froncie wschodnim. Stettin stolica Provinz Pommern (Prowincja Pomorze) był zdobyty 26.04.1945. Armia Czerwona nadciągała z kierunku Kołbaskowo – Przecław – Warzymice. Dlatego właśnie Randower Kleinbahn kursowała aż do końca kwietnia 1945.

Ten kierunek natarcia Armii Czerwonej na Szczecin pozwolił na dość szybkie uruchomienie Randower Kleinbahn. Pierwszy pociąg Polskich Kolei Państwowych wyjechał na tory Kolei Stobno – Warpno (Neuwarp) już 08.08.1945 niestety tylko do Dobrej. Zgodnie z Rozporządzeniem z dnia 03.10.1946 Kolej Randowska przeszła na własność Państwa Polskiego

(…) Powyższe przedsiębiorstwa przechodzą na własność Państwa w całości wraz z nieruchomym i ruchomym majątkiem oraz wszelkimi prawami.(…)

(…) Kolej Stobno – Warpno (Neuwarp) (początkowy i końcowy odcinek na terenie Polski) Kolej żelazna normalnotorowa
Randower Kleinbahn A.G (Pommersche Landesbahnen) (…)

W latach 1946-1948 tory Randower Kleinbahn na odcinku Dobra – Nowe Warpno zostały rozebrane przez Armię Czerwoną. Szyny jako reparacje wojenne wywieziono do ZSRR. Okaleczona linia Randower Kleinbahn kursowała na trasie Stobno (Szczecin Główny) – Dobra przez 28 lat.

Źródła niemieckie podają informacje o ostatnim wykonanym kursie pasażerskim na linii Stobno (Szczecin Główny) – Dobra w dniu 02.06.1973. Nie podają niestety o której godzinie wyjechał.

Nie jestem pewny czy ostatni kurs Randower Kleinbahn odbył się 02.06.1973. Od kilku lat poszukuje rozkładów jazdy by potwierdzić w 100% kiedy ostatecznie na torach Randower Kleinbahn odbył się ostatni kurs.

W materiale użyto informacji z:
1) wikipedia.de
2)

Dawid Klich | 11.02.2016, 22:15 | Historia