SN61 do Dobrej

SN61 do Dobrej. W latach gdy z Redlicy mogliśmy dojechać do Szczecina a dokładnie do stacji Szczecin-Turzyn przez Stobno i Szczecin Gumieńce przez naszą miejscowość przejeżdżał wagon silnikowy SN61.

Do naszej redakcji zgłosił się wielki miłośnik kolei z bardzo ciekawymi materiałami dotyczącymi kolei kursującej do Dobrej. Przedstawił nam między innymi “Służbowy Rozkład Pociągów Pasażerskich” z roku 1966! W zeszycie VIII-1 możemy znaleźć wiele ciekawych informacji, które były przeznaczone tylko dla pracowników Polskich Kolei Państwowych.

Z wspomnianego wyżej Rozkładu Jazdy dowiadujemy się nie tylko tak oczywiste rzeczy jak godziny odjazdu i przyjazdu składów ale również z jaką prędkością poruszały się pociągi, ale przede wszystkim jakim taborem były obsługiwane. Na torach do Dobrej jeździł między innym wagon silnikowy SN61 konstrukcji węgierskiej wyprodukowane dla PKP w liczbie 250 sztuk, w latach 1960-1975, w zakładach Ganz-MÁVAG.

Spalinowe wagony silnikowe typu SN61 kierowano głównie do obsługi pociągów podmiejskich i szybkich ekspresów. W latach 70. wagony SN61 obsługiwały między innymi połączenia z Warszawy do Zakopanego “Tatry”. Wraz ze wzrostem elektryfikacji linii kolejowych w Polsce wagony serii SN61 były przeznaczane do obsługi linii lokalnych czyli takich jak linia Szczecin-Główny – Dobra. Ostatecznie wagony SN61 wycofano z eksploatacji na początku lat 90. XX wieku.

Dane techniczne Sn61

Lata budowy 1960 – 1975
Układ osi B’2′
Liczba miejsc siedzących 48+5
Liczba miejsc ogółem 111
Masa służbowa 57,8 t
Długość całkowita 24 215 mm
Szerokość 2960 mm
Wysokość 4120 mm
Średnica kół 940 mm
Liczba i moc silników 1 x 368 kW (500 KM)
Typ silników trakcyjnych Ganz-Jendrassik
Rodzaj przekładni mechaniczna
Prędkość konstrukcyjna 108 km/h

Autor

Dawid Klich

Mąż Ani, ojciec Jasia. Założyciel redlica.pl. Paprykarz urodzony w PRL. Zafascynowany historią Pomorza

Przeczytaj także

Jednak w Szczecinie!!!

Jednak w Szczecinie!!!

Rok temu zadaliśmy pytanie czy Marienthal (obecnie Redlica) była częścią Wielkiego Szczecina. Wielki Szczecin powstał 15.10.1939 na mocy uchwały Rządu...
Czytaj dalej
Teatr Apollo (Apollo-Theater)

Teatr Apollo (Apollo-Theater)

Został założony ok. 1900 roku. Znajdował się w specjalnie zaadoptowanym budynku mieszkalnym na Unisławy (Scharnhorststrasse). Posiadał, przestronną salę z estradą...
Czytaj dalej
Gromada Dobra

Gromada Dobra

W połowie lat 50 ubiegłego stulecia nastąpiła reforma samorządowa ustanawiająca nowe jednostki samorządowe - Gromadzkie Rady Narodowe (GRN) Na podstawie...
Czytaj dalej

Warte przeczytania

Nowe Warpno – najmniejsze miasto Pomorza

Nowe Warpno – najmniejsze miasto Pomorza

Malowniczo położone Nowe Warpno jest celem weekendowych wypadów wielu szczecinian. Nowe Warpno jest położone na brzegu Zalewu Szczecińskiego i Jeziora...
Czytaj dalej
Wybudowałem pomnik trwalszy niż ze spiżu

Wybudowałem pomnik trwalszy niż ze spiżu

Wybudowałem pomnik trwalszy niż ze spiżu cytując Horacego. W dzisiejszych czasach takim pomnikiem trwalszym niż spiż są fotografie. Zwłaszcza te...
Czytaj dalej
Legendy Pomorza, Jarosław Kociuba

Legendy Pomorza, Jarosław Kociuba

Podania, baśnie i opowieści prawdziwe z terenów Księstwa Pomorskiego. Publikacja jest próbą zebrania najciekawszych legend, baśni i opowieści o wydarzeniach...
Czytaj dalej

Ostatnio dodane

Rejestracja na szczepienia przeciw COVID-19

Rejestracja na szczepienia przeciw COVID-19

Na stronie Urzędu Gminy można znaleźć informację odnośnie rejestracji na szczepienie przeciwko COVID-19 W piątek, 15 stycznia rozpocznie się rejestracja...
Czytaj dalej
Linia 74 nadal do Łukasińskiego

Linia 74 nadal do Łukasińskiego

W poniedziałek nasze pociechy z klas 1-3 szkół podstawowych wracają z ferii zimowych do nauczania stacjonarnego. W związku z tym...
Czytaj dalej
Uczniowie klas 1-3 wracają do szkół

Uczniowie klas 1-3 wracają do szkół

Taką decyzję na konferencji prasowej ogłosił Minister Zdrowia Adam Niedzielski Uczniowie starszych klas będą się dalej uczyć w trybie nauki...
Czytaj dalej