Kaiser Wilhelm der Große

Transatlantyk został zbudowany w Szczecinie w AG Vulcan Stettin późniejsze Stettiner Maschinenbau AG „Vulcan”, które należało do przedsiębiorstwa żeglugowego Norddeutscher Lloyd. Nazwa statku została nadana na cześć cesarza Niemiec Wilhelma I Hohenzollerna.

Kaiser Wilhelm der Große został zwodowany 4 maja 1897 roku. Swój pierwszy rejs wyruszył 19 września 1897 r. Kursował na trasie Bremerhaven – Nowego Jorku. W momencie zwodowania był największym statkiem świata (większy od niego brytyjski statek pasażerski „Great Eastern” został wcześniej zezłomowany.

Kaiser Wilhelm der Große jako pierwszy niemiecki transatlantyk zdobył Błękitną Wstęgę Atlantyku – co oznaczało, że jest najszybszym statkiem transatlantyckim. W roku 1898 trasę Southampton – Nowy Jork przepłynął w 5 dni i 20 godzin. Kaiser Wilhelm der Große jako z jeden z pierwszych miał cztery kominy i właśnie te cztery kominy skopiowano do słynnego Titanica.

W 1914 roku, wkrótce po wybuchu I wojny światowej statek został zarekwirowany przez Kaiserliche Marine i przekształcony w krążownik pomocniczy. 26 sierpnia 1914 roku Kaiser Wilhelm der Große, znajdujący się u wybrzeży hiszpańskiej kolonii Rio de Oro, w zachodniej Afryce został zaatakowany przez brytyjski krążownik HMS „Highflyer”. Po potyczce z Brytyjczykami został zatopiony przez załogę.

Źródło fotografii: Wikipedia