Przedwojenna komunikacja

Przedwojenna komunikacja. Od pół roku po Gminie Dobra poruszamy się komunikacją miejską. Autobusem miejskim możemy dostać się do każdej miejscowości. A jak to wyglądało przed Wojną?

Przed Wojną tereny obecnie leżące w Gminie Dobra były częścią Powiatu Randowskiego (Landkreis Randow), by od 15.10.1939 zostać włączone do Wielkiego Miasta Szczecin (Großstadt Stettin). Losy komunikacji są ściśle z tym związane.

W roku 1897 spora część Powiatu Randowskiego (Landkreis Randow) w tym Redlica (Marienthal) uzyskuje dostęp do kolei żelaznej. Po trzech latach budowy 1897 oddano pierwszy odcinek Kolei Randowskiej (RaKB Randower Kleinbahn) jeszcze o wąskim rozstawie szyn. Mieszkańcy tej części Powiatu Randowskiego (Landkreis Randow) mogli poruszać się między miejscowościami Stolzenburger Glashütte (Stolec Huta) a Stobnem (Stöven). Komunikując takie miejscowości jak Neuenkirchen – Wamlitz – Marienthal – Daber – Boeck – Nassenheide – Stolzenburg (Dołuje – Wąwelnica – Redlica – Dobra – Buk – Rzędziny – Stolec). W połączeniu z przesiadką w Stobnie mieszkańcy z tych miejscowości mogli dojechać do Szczecina. Od roku 1906 Kolej Randowska (Randower Kleinbahn) już jako kolej normalnotorowa dojeżdżała do Nowego Warpna (Neuwarp). RaKB w tym kształcie funkcjonowała do roku 1945.

Rozkład jazdy Kolei Randowskiej (Randower Kleinbahn) z lata 1914
Źródło fotografii: Eisenbahnen in Pommern

W roku 1928 Stettiner Strassen Eisenbahn Gesellschaft zajmujące się do tej pory tylko komunikacją tramwajową uruchomiło połączenia autobusowe na przedmieścia Szczecina. Linie te były przedłużeniem linii tramwajowych. Linie autobusowe były oznaczone pierwszą literą miejscowości do, której docierała. Z afiszu reklamowego Stettiner Strassen Eisenbahn Gesellschaft dowiadujemy się o sześciu liniach, które prowadziło przedsiębiorstwo. Do Dołuj dojeżdżały dwie linie. Linia N, która jeździła na trasie Stettin – Möhringen – Neuenkirchen (Szczecin – Mierzyn – Dołuje) wg. Encyklopedii Szczecina linia funkcjonowała również po wybuchu II Wojny Światowej, czego nie można powiedzieć o linii U. Linia U jeździła ze Szczecina do Ueckermünde między innymi przez Möhringen – Sparrenfelde – Nuenkirchen – Daber – Stolzenburg – Ueckermünde od 1933 kursowała na skróconej trasie do Dołuj.

Reklama Straßen-Eisenbahn-Gesellschaft
Źródło fotografii: Pomorze Zachodnie poprzez wieki
Dawid Klich | 16.05.2015 |Historia