Przedwojenna komunikacja

Podziel się:
Przedwojenna komunikacja. Od pół roku po Gminie Dobra poruszamy się komunikacją miejską. Autobusem miejskim możemy dostać się do każdej miejscowości. A jak to wyglądało przed Wojną?

Przed Wojną tereny obecnie leżące w Gminie Dobra były częścią Powiatu Randowskiego (Landkreis Randow), by od 15.10.1939 zostać włączone do Wielkiego Miasta Szczecin (Großstadt Stettin). Losy komunikacji są ściśle z tym związane.

W roku 1897 spora część Powiatu Randowskiego (Landkreis Randow) w tym Redlica (Marienthal) uzyskuje dostęp do kolei żelaznej. Po trzech latach budowy 1897 oddano pierwszy odcinek Kolei Randowskiej (RaKB Randower Kleinbahn) jeszcze o wąskim rozstawie szyn. Mieszkańcy tej części Powiatu Randowskiego (Landkreis Randow) mogli poruszać się między miejscowościami Stolzenburger Glashütte (Stolec Huta) a Stobnem (Stöven). Komunikując takie miejscowości jak Neuenkirchen – Wamlitz – Marienthal – Daber – Boeck – Nassenheide – Stolzenburg (Dołuje – Wąwelnica – Redlica – Dobra – Buk – Rzędziny – Stolec). W połączeniu z przesiadką w Stobnie mieszkańcy z tych miejscowości mogli dojechać do Szczecina. Od roku 1906 Kolej Randowska (Randower Kleinbahn) już jako kolej normalnotorowa dojeżdżała do Nowego Warpna (Neuwarp). RaKB w tym kształcie funkcjonowała do roku 1945.

Rozkład jazdy Kolei Randowskiej (Randower Kleinbahn) z lata 1914
Źródło fotografii: Eisenbahnen in Pommern

W roku 1928 Stettiner Strassen Eisenbahn Gesellschaft zajmujące się do tej pory tylko komunikacją tramwajową uruchomiło połączenia autobusowe na przedmieścia Szczecina. Linie te były przedłużeniem linii tramwajowych. Linie autobusowe były oznaczone pierwszą literą miejscowości do, której docierała. Z afiszu reklamowego Stettiner Strassen Eisenbahn Gesellschaft dowiadujemy się o sześciu liniach, które prowadziło przedsiębiorstwo. Do Dołuj dojeżdżały dwie linie. Linia N, która jeździła na trasie Stettin – Möhringen – Neuenkirchen (Szczecin – Mierzyn – Dołuje) wg. Encyklopedii Szczecina linia funkcjonowała również po wybuchu II Wojny Światowej, czego nie można powiedzieć o linii U. Linia U jeździła ze Szczecina do Ueckermünde między innymi przez Möhringen – Sparrenfelde – Nuenkirchen – Daber – Stolzenburg – Ueckermünde od 1933 kursowała na skróconej trasie do Dołuj.

Reklama Straßen-Eisenbahn-Gesellschaft
Źródło fotografii: Pomorze Zachodnie poprzez wieki
Autor

Dawid Klich

Mąż Ani, ojciec Jasia. Zafascynowany historią Pomorza

Przeczytaj także

PowiązanePolecane
Wielkie Miasto Szczecin – Großstadt Stettin
Historia

Wielkie Miasto Szczecin – Großstadt Stettin

Wielki Szczecin powstał 15.10.1939 na mocy uchwały Rządu Rzeszy Niemieckiej w skład miasta, weszły gminy z Powiatu Randow (Landkreis Randow),...
Czytaj dalej
Kot żeglarz – szczeciński Umbriaga
Historia

Kot żeglarz – szczeciński Umbriaga

Zwierzęta nas czasami bardzo zaskakują jak wierny Hachikō z tokijskiej dzielnicy Shibuya. Jednak teraz napiszę o prawdziwej żeglarskiej legendzie Szczecina...
Czytaj dalej
Gmina Dobra lata 1945-1954
Historia

Gmina Dobra lata 1945-1954

W roku 1945 tuż po zakończeniu II Wojny Światowej na przejętych ziemiach polska administracja utworzyła Gminy. Jedną z nich była...
Czytaj dalej
Zapomniany bruk Marienthal
Historia

Zapomniany bruk Marienthal

Zapomniany bruk Marienthal. Podczas prowadzonego właśnie remontu drogi robotnicy odkryli coś co zapewne pamięta niewielu mieszkańców Redlicy. Mianowicie … bruk....
Czytaj dalej
Na Wysoki Kamień przez Zwalisko
Aktywnie

Na Wysoki Kamień przez Zwalisko

3 wrześnie 2010 wycieczka na przetarcie przed Karkonoszami. Wtedy to właśnie wybraliśmy Góry Izerskie a dokładnie wysoki Kamień podchodząc przez...
Czytaj dalej
Wieża Bismarcka
Historia

Wieża Bismarcka

Wieża Bismarcka (Wieża Gocławska) - wieża Bismarcka z tarasem widokowym znajdująca się na Zielonym Wzgórzu na osiedlu Gocław. Jest najdroższą...
Czytaj dalej